Polityka ochrony dzieci

POLITYKA OCHRONY DZIECI
W PAŁACU CIEKOCINKO HOTEL RESORT&WELLNESS

Mając na uwadze obowiązek prawny wynikający z zapisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich,
Pałac Ciekocinko Hotel Resort & Wellness wprowadza ,,Standardy ochrony osób
małoletnich’’ zwane Standardami, które realizowane są w oparciu o niżej wymienione
zasady:

1. Pałac Ciekocinko Hotel Resort & Wellness prowadzi swoją działalność operacyjną z
poszanowaniem praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
2. Pałac Ciekocinko Hotel Resort & Wellness uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu
społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
3. Pałac Ciekocinko Hotel Resort & Wellness w szczególności podkreśla istotność
prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym
przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się
szkolić swój personel w tym zakresie.
Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:
1. Przedsiębiorca – osoba zarządzająca Hotelem z ramienia Horizontal SP z O.O.
2. Dziecko/małoletni – każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
3. Opiekun dziecka – przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic albo opiekun; rodzic
zastępczy; opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do reprezentowania
małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej bez opieki osób dorosłych).
4. Obca osoba dorosła – każda osoba powyżej 18 roku życia, która nie jest dla dziecka
jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
5. Krzywdzenie dziecka – należy rozumieć jako zachowanie, które może stanowić
popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym
członka personelu obiektu turystycznego, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego
zaniedbywanie.
6. Koordynator – pracownik działu administracji.
1

PRACOWNICY HOTELU
1. Pałac Ciekocinko Hotel Resort & Wellness zobowiązuje się edukować swoich
pracowników na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w
obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i
odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. Obiekt może realizować ww.
edukację poprzez różne formy szkolenia np.: szkolenia zewnętrzne, wewnętrzne,
e-learning, materiały edukacyjne wypracowane przez hotel i dostępne dla
pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie, wypracowane przez
inne organizacje.
2. Każdy pracownik, przed dopuszczeniem do pracy, jest zapoznawany z Polityką
ochrony dzieci, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i
zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie.
3. Pałac Ciekocinko Hotel Resort & Wellness zobowiązuje się do uwzględnienia
sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, dostosowując wytyczne, do specyfiki i zakresu działania obiektu.
4. Do stosowania poniższych zasad zobowiązani są wszyscy pracownicy Pałac
Ciekocinko Hotel Resort & Wellness również inne osoby dorosłe, które mają
kontakt z dziećmi na terenie obiektu, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą
obiektu.
5. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników
mających kontakt z dziećmi znajdującymi się na terenie Pałacu Ciekocinko Hotel
Resort & Wellness jest traktowanie dziecka z szacunkiem i uwzględnianie jego
godności i potrzeb.
6. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników i inne osoby dorosłe wobec
dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

ZAKRES KOMPETENCJI I ODPOWIEDZIALNOŚCI OSÓB WYZNACZONYCH
DO WDRAŻANIA DO WDRAŻANIA POLITYKI OCHRONY DZIECI W
PAŁACU CIEKOCINKO HOTEL RESORT&WELLNESS
1. Osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i przestrzeganie niniejszej procedury w
Pałacu Ciekocinko Hotel Resort & Wellness są koordynatorzy ds. Polityki ochrony
dzieci.
2. Koordynator jest osobą odpowiedzialną za zapoznanie pracowników z treścią Polityki
ochrony dzieci oraz monitorowanie jej stosowania w Pałacu Ciekocinko Hotel Resort
& Wellness.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa,
Koordynator jest odpowiedzialny za prowadzenie procedury oraz za zabezpieczenie
dowodów, w tym nagrań z monitoringu i przekazanie ich na wniosek służb w formie
kopii listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
2

PROCEDURA INDENTYFIKACJI DZIECKA PODCZAS REJESTRACJI W
RECEPCJI
1. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest ustalenie tożsamości
dziecka przebywającego w obiekcie turystycznym i jego relacji w stosunku do osoby
dorosłej, z którą przebywa w obiekcie.
2. Pracownik recepcji podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do
przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, która towarzyszy
dziecku.
3. Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą
przebywa w obiekcie, należy:
a. poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający,
że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
Przykładowe dokumenty mogące posłużyć identyfikacji to: dowód osobisty,
legitymacja szkolna, aplikacja MObywatel, Internetowe Konto Pacjenta,
orzeczenie sądu. W przypadku braku dokumentu tożsamości lub odmowy jego
okazania należy poprosić o podanie danych dziecka (np. imię, nazwisko, adres,
datę urodzenia).
b. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i
osoby dorosłej lub odmowy ich okazania należy zapytać o tę relację osobę
dorosłą oraz dziecko.
c. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka,
powinna zostać poproszona o okazanie dokumentu np. zgody rodzica na
podróżowanie danej osoby z dzieckiem sporządzonej w formie pisemnej z
podpisem urzędowo poświadczonym przez notariusza lub zgody podpisanej
przez rodzica dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego
zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu
tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad
dzieckiem. Jeśli osoba dorosła nie posiada żadnego z ww. dokumentów, należy
poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem
przygotowanym przez obiekt turystyczny. Oświadczenie powinno zawierać
dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze
wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W
przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym
dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę
na opiekę nad dzieckiem.
4. W przypadku odmowy ze strony osoby dorosłej okazania dokumentu dziecka i/lub
wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa
dzieciom korzystającym z Pałacu Ciekocinko Hotel Resort & Wellnes i że zgodnie z
przepisami ustawy z dnia 13 maja 2016 roku pracownicy obiektu muszą stosować się
3
do przepisów z zakresu praw dziecka. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny
należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą
opieką.
5. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec
dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, a zwłaszcza gdy odmawia on okazania
dokumentu tożsamości lub złożenia oświadczenia zawierającego dane dziecka, należy
o tym dyskretnie powiadomić przełożonego.
6. Od momentu, kiedy pojawią się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko, jak i osoba
dorosła powinni być w miarę możliwości w zasięgu wzroku pracownika obiektu
turystycznego i nie powinni zostawać sami.
7. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji, przejmuje rozmowę z podejrzaną
osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
8. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub o popełnieniu
przestępstwa na szkodę dziecka, przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej
stosuje się procedurę jak w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie
dziecka.
9. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy
innych działów Pałacu Ciekocinko Hotel Resort & Wellnes np. serwis sprzątający,
obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrony i in., powinni oni
niezwłocznie zawiadomić przełożonego, a w przypadku jego nieobecności – osobę
decyzyjną, która podejmie odpowiednie działania.
10. W zależności od sytuacji i miejsca przełożony weryfikuje, na ile podejrzenie
krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki
prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu
interwencji i zawiadamia policję.

PROCEDURA W PRZYPADKU OKOLICZNOŚCI WSKAZUJĄCYCH NA
KRZYWDZENIE DZIECKA PRZEZ OSOBĘ DOROSŁĄ
1. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
a. dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia,
b. pracownik zaobserwował krzywdzenie,
c. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a
zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie
bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np.
znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby
dorosłej.
2. Pracownik, który ma uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie
jest lub zostało skrzywdzone, powinien niezwłocznie zawiadomić przełożonego/osobę
decyzyjną, która zawiadamia policję. W przypadku istniejącego zagrożenia
bezpieczeństwa dziecka, pracownik, który powziął uzasadnione podejrzenie
skrzywdzenia dziecka niezwłocznie zawiadamia policję, dzwoniąc pod numer 112 i
opisując okoliczności zdarzenia. Niezależnie od powyższego Pracownik zawiadamia o
zdarzeniu Koordynatora .
4
3. Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić dziecku oraz osobie
podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
4. W przypadku określonym w Kodeksie postepowania karnego można dokonać
obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu
przybycia policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników ochrony
lub innych pracowników hotelu, którzy mogą dokonać takich czynności bez narażenia
swojego zdrowia lub życia.
5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa
powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina,
naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz
jadło/piło do czasu przyjazdu policji. Należy wyjaśnić dziecku, dlaczego zastosowano
wobec niego takie ograniczenia.
6. Po przejęciu dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz
inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać je
Koordynatorowi, który na wniosek służb przekaże ich kopię listem poleconym lub
osobiście prokuratorowi lub policji.
7. Po interwencji należy zgłosić zdarzenie Koordynatorowi, który opisuje je w dzienniku
zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

PROCEDURA W PRZYPADKU PODEJRZENIA LUB STWIERDZENIA
KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA/INNĄ OSOBĘ DOROSŁĄ
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika lub inną osobę
dorosłą, która nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Pałac Ciekocinko Hotel Resort
& Wellness lecz przez podmiot trzeci, osoba, która powzięła tę informację powinna
niezwłocznie poinformować o tym fakcie Koordynatora, a pod jego nieobecność inną
osobę wyznaczoną do tego celu.
2. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła wiadomość na
ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy
112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka
oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę decyzyjną, który
powiadamia opiekunów/rodziców dziecka. Osoba, która powzięła wiadomość o
zdarzeniu informuje także Koordynatora, co najmniej w formie mailowej/pisemnej.
3. W przypadku, gdy pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia
niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, Koordynator, po powzięciu informacji,
powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchując
pracownika podejrzewanego o krzywdzenie oraz innych świadków zdarzenia. W
sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do
dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, Koordynator powinien
zarekomendować osobie kierującej obiektem adekwatne działania personalne w
stosunku do tego pracownika.
5
PROCEDURA W PRZYPADKU STWIERDZENIA STOSOWANIA INNYCH FORM
PRZEMOCY WOBEC DZIECKA PRZEZ RODZICA/OIEKUNA PRAWNEGO/INNĄ
OSOBĘ DOROSŁĄ

1. W przypadku stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego lub
inną osobę dorosłą, z którą dziecko przebywa na terenie obiektu, każdy pracownik
będący świadkiem takiego krzywdzenia powinien na nie stanowczo zareagować.
2. Jeżeli zagrożone jest życie lub zdrowie dziecka, osoba, która powzięła wiadomość na
ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy
112, podając dane własne, dane dziecka (o ile to możliwe), miejsce pobytu dziecka
oraz opis okoliczności sprawy oraz powiadomić przełożonego/osobę decyzyjną.
Osoba, która powzięła wiadomość o zdarzeniu informuje także Koordynatora, co
najmniej w formie mailowej/pisemnej.
3. Jeżeli pracownik obiektu jest świadkiem przemocy fizycznej zastosowanej wobec
dziecka (klapsy, szarpanie, krzyk, inne wymienione w definicji przemocy fizycznej)
powinien starać się przerwać krzywdzenie i zareagować.
4. W sytuacji pozostawienia dziecka poniżej 7 roku życia bez opieki, pracownik który
powziął informacje o takim zdarzeniu, powinien powiadomić o tym fakcie
przełożonego. Przełożony, który został powiadomiony o sytuacji podejmuje decyzje o
dalszym powstępowaniu, w kontekście zapisów Kodeksu Karnego i Kodeksu
Wykroczeń. W zależności od tego kontekstu przełożony podejmuje próbę
odnalezienia rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko
przebywa na terenie obiektu i wyjaśnia, że nie może on pozostawiać dziecka bez
opieki. W sytuacji, kiedy odnalezienie rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby
dorosłej, z którą dziecko przebywa w obiekcie nie jest możliwe, lub rodzic/opiekun
prawny/inna osoba dorosła nie chce lub/i nie jest zdolna przejąć opieki nad dzieckiem,
przełożony zawiadamia o tym fakcie policję. W każdym przypadku należy zadbać o
bezpieczeństwo dziecka.

MONITORING I EWALUACJA POLITYKI OCHRONY DZIECI
1. Przedsiębiorca powołuje Koordynatora odpowiedzialnego za Politykę ochrony dzieci
stosowane w Pałacu Ciekocinko Hotel Resort & Wellness i umieszcza jego dane
kontaktowe w miejscu łatwo dostępnym dla personelu oraz gości hotelu, w tym
również dzieci.
2. Przedsiębiorca określa zakres zadań oraz kompetencji Koordynatora w zakresie
przygotowania pracowników do stosowania zapisów Polityki ochrony dzieci oraz
sposobu dokumentowania tych czynności.
3. Koordynator, raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji Polityki ochrony
dzieci w celu zapewnienia jej dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z
obowiązującymi przepisami.
Polityka ochrony dzieci wchodzi w życie z dniem 15.08.2024r.
Hotel udostępnia Standardy na swojej stronie internetowej oraz w recepcji
hotelu.